Rødderne gror i Danmark

i 1982 efter nogle måneders arbejde på færgen mellem Egersund og Thyborøn, gik jeg i land og immigrerede til Danmark.

LKW-teginger

Der gik nogle år som langturschauffør på Østeuropa, hvorefter jeg tog to efterfølgende kurser på Rønshoved Højskole. Dette medførte at jeg valgte at tage læreruddannelsen på Den frie Lærerskole i Ollerup på Sydfyn.

Uddannelsen, hvor jeg i øvrigt valgte musik som “hovedfag”, blev afsluttet foråret 1997. I 1994 var jeg i et halvt år samtidig elev hos Peter Siegler, der dengang drev en harmonikaskole i Flensburg, Tyskland.

Som et led i uddannelsen på Den frie Læreskole, er man et helt år i praktik som lærer. Min praktik fandt sted på Rønshoved Højskole, hvor jeg blandt andet gav musikundervisning og stod for skolens kor.
“Guitar for nybegyndere” – “Lyd-experimentarium” (hvor vi bl.a. spillede på glasharmonika *se harmonikaens historie!) og samspilsgrupper for både akustiske og elektriske instrumenter, var nogle af de musikfag jeg underviste i.

I tiden under min uddannelse, kom jeg i kontakt med mange harmonikaspillere og folkemusikere i området. Denne kontakt gav mig indtryk af, at der var mangel på kvalificerede harmonikaundervisere. Dette gjorde, at jeg tog en dyb indånding og bestemte mig for at gøre min hobby til levevej.

Vinteren 97/98 blev så vendepunktet – dette år blev Harmonikaskolen på Sydfyn en realitet, og den opbakning jeg fik fra mange harmonika og spillemandskredse i området, overbeviste mig om at jeg valgte rigtigt.