Personen bag

Norgeskart01                    Bergen

Mit navn er Torild Aasen. Jeg blev født i Bergen (Norge) i 1958. Familien flyttede til Ålesund i 1965, hvor jeg i -68 begynde at få undervisning på harmonika af den lokale spillemand Magnar Skorgen. Han underviste mig indtil musikskolen ansatte harmonikalærer Steinar Støen i –72. Steinar Støen er uddannet på Harmonika- konservatoriet i Trossingen (Tyskland) og var min lærer i to år.

Sukkertoppen Ålesund by night

I denne tid var jeg samtidig aktiv udøver i Ålesunds største børnesangkor “Lysglimt”, der på sit højeste havde over 90 medlemmer. I 1974 stod jeg som dirigent for koret i en kort overgang.

I 1974 stoppede jeg min uddannelse på musikskolen og fortsatte min musikalske karriere i Ålesunds Spelmannslag, sammen med min 9 år ældre søster, Leikny Aasen, der underviste i spil på “Hardingfele”. Her kunne jeg dyrke min interesse for norsk spillemandsmusik indtil jeg i 1978 rejste ud i verden.

Stavanger

Efter en tid som sømand, boede jeg nogle år i Stavanger indtil jeg pakkede sækken og drog til Danmark i 1982. Danskerne tog imod mig på, en for mig, venlig og åben facon, der gjorde at jeg bestemte mig for at blive.

I 1993 valgte jeg at få et år intenssiv undervisning af Peter Siegler i Flensburg. Årsagen var at Musikskolen i Egebjerg kommune (i dag under Svendborg) gerne ville have mig ind som underviser.

I -98 valgte jeg at gå på fuldtid som harmonikaunderviser – og det har jeg aldrig fortrudt.

Men hvordan startede det?

Jeg startede med at undervise på harmonika i slutningen af 90’erne.

Min største erfaring ligger i solo og holdundervisning, samt orkesterdirektion.FHK

Det at lave arrangementer og renskrivning af noder, har fyldt af meget af min tid.
Alle noder der benyttes i Sydfyns Harmonika Klub og på de kurser jeg afholder, har været igennem min PC. Det er nemmere at spille korrekt, hvis nodematerialet er tydeligt og uden fejl.

Jeg har deltaget i kurser i nodeskrivning på PC og kurser i orkesterdirektion, så snart det har været muligt.

Music Mind Games blev introduceret i Danmark for nogle år siden, og jeg var heldig at deltage på et introduktionskursus med den amerikansk-japanske Michiko Yurko, der er grundlægger af denne fantastiske pædagogik.

Grupper og Klubber over hele landet har hentet mig ind til dags- eller weekendkurser.

Ugekurserne i Nordjylland – Horne og Gudum – har været faste indslag over en årrække – Gudum er stadig aktuel -, og et par gange har jeg været med på efterårskursus på Bernstorffsminde.